a mini for me
Ο καλύτερος αντίλογος στα περί παρακμής της θρησκείας είναι βέβαια το Macworld Expo, που γίνεται αυτές τις μέρες στο San Francisco. Χιλιάδες τεχνοπαγανιστές συρρέουν καθημερινά στο Moscone Center για να θαυμάσουν από κοντά τα νέα εργαλεία της πίστης: το πέρα από κάθε προσδοκία πανέμορφο mac mini (ήρθε η ώρα της εξιλέωσης για όλους εμάς που χάσαμε τον κύβο) και το ipod shuffle, που σπινάρει υπέροχα την έλλειψη βασικών features ("Enjoy uncertainty").
7 Comments:
Από την σκοπιά του μάρκετινγκ, αυτό που διακρίνω είναι ότι το δυνατό brand είναι ακόμη πιο σημαντικό σήμερα και δη στον χώρο της τεχνολογίας.
Μου έρχεται στο μυαλό η Samsung. Τι ήταν πριν από δέκα-δεκαπέντε χρόνια; Μια εταιρεία που έβγαζε, μεταξύ άλλων, φθηνούς φούρνους μικροκυμάτων. Δεν είχε την τεχνολογία αιχμής; Κι όμως την είχε. Το αφεντικό της παραπονιόταν ότι η εταιρεία του μπορούσε να φτιάξει μια τηλεόραση τόσο καλή τεχνικώς όσο και η Sony, αλλά η οποία θα κατέληγε σε καμιά γωνιά του retail store ή σε τίποτα disount stores.
Τι είναι σήμερα η Samsung; Από τις γνωστότερες consumer electronics εταιρείες στον κόσμο και χτυπάει στα ίσα εταιρείες όπως η Sony, η Motorola και άλλες. Πώς τα κατάφερε; Την τεχνολογία την είχε. Δεν είχε δυνατό brand όμως. Μέχρι που έφερε έναν κύριο εν ονόματι Eric Kim το 1999 να διευθύνει το global marketing department της εταιρείας...
Όσον αφορά στην Apple, είχε ανέκαθεν ισχυρό brand, αλλά είχε κάνει το λάθος να μην γίνει licensor του software της. Η Microsoft τότε δεν έκανε αυτό το λάθος...
Τι κάνει τώρα η Apple; Αλλάζει την στρατηγική της με πλατφόρμα επίθεσης το iPod... γίνεται πιο mass-market oriented... ρίχνει τις τιμές της χωρίς να μειώνει το functionality των προϊόντων της, αλλά απλώς δίνοντάς τα χωρίς περιφερειακά... ουσιαστικά εκμεταλλεύεται το ισχυρό της brand χάρη στην τρομακτική επιτυχία του iPod... άρχισα να ξεφεύγω μου φαίνεται, δεν το κάνω post κάποια στιγμή;
By Sakis Rizos, at January 15, 2005 at 9:05 PM
Tassos, έχει σημασία αν ήταν hardware company ή αν ήταν software company; Νομίζω ότι λέμε το ίδιο πράγμα. Η Apple έχασε το word domination γιατί αποφάσισε τότε να κρατήσει proprietary το value που είχε δημιουργήσει -είτε αυτό ήταν στο hardware είτε στο software.
Λες, νομίζω, "προφανώς" διότι είσαι κατά πάσα πιθανότητα "μέσα" στην τεχνολογία. Τι θέλω να πω: πράγματι, μπορεί να ισχύει αυτό που λες από τη δική σου σκοπιά (από τη σκοπιά δηλαδή ενός gadget-maniac, προγραμματιστή, advanced pc user,... you got my point). To Mac mini όμως, όπως το βλέπω από την σκοπιά του μάρκετινγκ, είναι μια προσπάθεια της Apple να εισέλθει στην low-cost κατηγορία των pc ώστε, αφενός, να προσελκύσει τους pc χρήστες που θα ήθελαν να φύγουν από τα Windows και, αφετέρου, να εισέλθει και στην low-cost κατηγορία per se.
Μπορεί για τον advanced pc user κ. ά. το mac mini να "έρχεται straight out from...2002 και δεν είναι user-επεκτάσιμο ούτε στον ελάχιστο βαθμό που είναι τα i/eMac", αλλά για τον απλό χρήστη αυτά είναι ψιλά γράμματα. Επιπλέον, και εδώ είναι, κατά τη γνώμη μου, το έξυπνο της κίνησης της Apple, με το να δίνει functionality που είναι υπεραρκετή για το συγκεκριμένο price conscious target group μειώνει δύο πιθανούς κινδύνους: πρώτον, δεν cannibalise τις πωλήσεις και τα κέρδη από τα ακριβότερα μοντέλα της και, δεύτερον, όπως είπα και πριν, enables τους χρήστες να φύγουν από τα Windows. Το γενικότερο marketing point: μια στρατηγική κρίνεται πάντοτε με βάση το target group που στοχεύει.
By Sakis Rizos, at January 16, 2005 at 2:19 AM
Και γω νομίζω ότι λέτε περίπου το ίδιο πράγμα για τα των 80s. Για τα πρόσφατα, δε νομίζω ότι ο Τάσος θεωρεί λάθος το λανσάρισμα του mini, απλά κάνει λίγο nitpicking. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι οι mac users δε θα ενδιαφερθούν ιδιαίτερα για το mini (διαφωνώ 100% btw, ίσως και γιατί είμαι χρήστης μηχανήματος straight out from ...1999 =) αλλά άστο αυτό για άλλο post), οι fence-sitters και οι add users είναι target group τόσο μεγάλο, που δικαιολογεί πλήρως το εγχείρημα. Δεν ξέρω όμως αν η ουβερτούρα είναι αρκετά τολμηρή τιμολογιακά. Δύο σχόλια λοιπόν:
α) Οι συνθήκες έχουν πλέον ωριμάσει για να αποδώσει καρπούς το switcher campaign. Μπορεί μέχρι σήμερα να μην έχει ορατά αποτελέσματα στο μερίδιο αγοράς, αλλά νομίζω (και νομίζω ότι η τελευταία κίνηση της Apple το επιβεβαιώνει) ότι έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο πλήθος υποψήφιων πελατών. Και ο κύριος λόγος που πολύς κόσμος σκέφτεται σήμερα σοβαρά να πάρει mac δεν είναι ούτε τα επιχειρήματα του switcher campaign (πιο intuitive GUI, μεγαλύτερη σταθερότητα, μειωμένα switching costs και ακαταμάχητο στυλ), ούτε η επιτυχία του ipod (η οποία αύξησε απλώς το brand visibility της Apple), όσο η αίσθηση ότι το OS X είναι "πιο ασφαλές", δηλαδή λιγότερο ευάλωτο σε worms, ιούς, spyware κλπ. (Αυτό btw είναι ένα πολύ ενδιαφέρον... reverse network effect, αφού η "ασφάλεια" του OS X οφείλεται κυρίως στο χαμηλό μερίδιο αγοράς που έχει)
β) Έχω αμφιβολίες για το πόσο τιμολογιακά τολμηρό είναι το mac mini. Οι σκέψεις μου εδώ βασίζονται σε πρόσφατες προβλέψεις του Cringely. Στα $499, το mini είναι ήδη κατά $50-$100 ακριβότερο 'ανάλογων' budget συστημάτων των Dell, HP, κλπ - όσο περίπου θα είναι και το profit margin της Apple για το νέο μηχάνημα. Αν ο σκοπός του Jobs είναι να μεγαλώσει το κομμάτι της πίττας για το OS X, το ερώτημα είναι γιατί δε δοκιμάζει να... αγοράσει ουσιαστικά μερίδιο αγοράς, πουλώντας ακόμα και με χασούρα (στα $299 ας πούμε!). Κάθεται ήδη πάνω σε $6 δις (χάρη στις απίστευτες πωλήσεις του ipod), πράγμα που του δίνει θεωρητικά την άνεση να ρισκάρει, όπως ρισκάρει η MS με το Xbox στην αγορά παιχνιδομηχανών. Ο μόνος λόγος που μπορώ να σκεφτώ (πέρα από την παραδοσιακή τσιγκουνιά της Apple) είναι ότι αν ρίξει την τιμή του mac mini τόσο χαμηλά, θα καννιβαλίσει πλέον όχι μόνο το - ήδη τελειωμένο - emac, αλλά ενδεχομένως και το imac, ενώ θα κάνει τα ήδη ακριβά φορητά του να φαίνονται ακόμη ακριβότερα.
By Yorgos, at January 16, 2005 at 3:01 AM
Εγώ παιδιά για να δώσω μια άλλη άνεση στη συζήτηση προτείνω στο εξής να γράφετε μόνο αγγλικά. Διότι δεν φαντάζομαι κάποιος που κατανοεί το reverse network effect και το bait να κολάει στα υπόλοιπα συνδετικά και ρήματα. Γυρίστε το ρημάδι στην Αγγλική να μην βάζουμε δύο..supercomputers να δουλεύουν σύγχρόνως...
Ειλικρινά, νομίζω ότι μεγαλύτερη αξία από τα σχόλιά σας θα είχε να δίνατε μια κατανοητή στα ελληνικά απόδοσή τους. Εχετε ψάξει στο Google με τις λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιείτε πόσες παρόμοιες απόψεις βρίσκετε; Καμμία στα ελληνικά μήπως;
By Βασίλης, at January 22, 2005 at 6:07 PM
Βασίλη όντως ήταν λίγο σε κρεόλη αυτή η συζήτηση (pidgin για την ακρίβεια =). Ούτε κι εμένα μ' αρέσει ιδιαίτερα αυτό και προσπαθώ γενικά να το αποφεύγω. Όταν όμως γράφω για νέες τεχνολογίες και την αγορά τους, υπάρχει ορολογία που δεν ξέρω πώς μεταφράζεται στα ελληνικά. Το να πετάξω μια τυχαία μετάφραση του τύπου "σύνδρομο δικτύου" για το "network effect" δεν έχει κανένα νόημα. Τέσπα είναι μεγάλη συζήτηση αυτή.
Το network effect αφορά κάποια αγαθά - π.χ. λειτουργικά συστήματα - των οποίων η αξία στην αγορά είναι ανάλογη του τετραγώνου του αριθμού των υπαρχόντων χρηστών της. Όσο μεγαλώνει το μερίδιο αγοράς τους, τόσο πιο ελκυστικά γίνονται για πιθανούς αγοραστές (κι αυτό ανεξάρτητα από την τεχνολογική τους ανωτερότητα ή κατωτερότητα σε σχέση με ανταγωνιστικά αγαθά). Επί του προκειμένου, βλέπω ότι όσο βαθαίνει το πρόβλημα του malware (ιοί, trojans κλπ) - την ίδια στιγμή που βελτιώνεται η συμβατότητα στο επίπεδο των εφαρμογών - μπορεί να αρχίσουμε να βλέπουμε ένα αντίστροφο network effect στα λειτουργικά.
By Yorgos, at January 25, 2005 at 6:39 AM
Nice site!
[url=http://nivjqaar.com/jjxb/kgcm.html]My homepage[/url] | [url=http://lfoyxlqn.com/yvgx/frvq.html]Cool site[/url]
By Anonymous, at September 16, 2006 at 1:57 AM
Nice site!
http://nivjqaar.com/jjxb/kgcm.html | http://pookgwug.com/pgcd/ihpf.html
By Anonymous, at September 16, 2006 at 1:57 AM
Post a Comment
<< Home