The Reality Tape

Saturday, January 01, 2005

Ευδαιμονία και γκρίνια

Με καλά νέα μπαίνει το 2005. Στην Ουκρανία, η πορτοκαλί επανάσταση του μάρτυρα Γιουσένκο και της σέξι ολιγαρχίνας Γιούλια Τιμοσένκο έφερε τελικά την άνοιξη του Κιέβου. Στο Σουδάν, μας αρέσει η σκέψη ότι η εκ των έσω λύση στο Νότο θα φέρει σύντομα, με κάποιο μαγικό τρόπο και τη λύση στη - μεγαλύτερη και συνεχιζόμενη - τραγωδία στο Νταρφούρ. Και την ίδια ώρα, τα εντυπωσιακά νούμερα στα οποία έχουν φτάσει οι υποσχέσεις (από ιδιώτες και κράτη) για ανθρωπιστική βοήθεια στον Ινδικό σαν να μας δίνουν την πολυπόθητη Χριστουγεννιάτικη εξιλέωση για την απάνθρωπη αμηχανία μας απέναντι στη γενοκτονία της Ρουάντα, την προηγούμενη δεκαετία.

Σε τέτοιες περιπτώσεις γενικής ευδαιμονίας και αυτοθαυμασμού βέβαια, την προσοχή τραβάνε χαριτωμένοι αιρετικοί σαν τον κύριο David Holcberg του περίφημου Ayn Rand Institute, ο οποίος εξηγεί εδώ γιατί η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να στείλει έστω και ένα σεντ ανθρωπιστικής βοήθειας για τα θύματα των τσουνάμι είναι βαθιά ανήθικη. Μου φαίνεται απόλυτα λογική η επιχειρηματολογία του. Αδυνατίζει βέβαια κάπως από το γεγονός ότι στο site του ARI δε μπόρεσα να βρω ούτε μία αντίστοιχη κριτική των εξωφρενικών κρατικών δαπανών για άχρηστους πολέμους, όπως αυτός στο Ιράκ. Δε θα ήταν πιο "ηθικό" (αγαπημένη λέξη των οbjectivists) να δίνεται στον Αμερικανό πολίτη η δυνατότητα να επιλέγει εκείνος ποιούς πολέμους θα χρηματοδοτήσει;

Άντε, καλή μας χρονιά! =)

10 Comments:

  • Ο David Holcberg είναι "χαριτωμένος αιρετικός"; Προσωπικά, θα έλεγα ότι το άρθρο του είναι βλακώδες και δεν στηρίζεται ούτε στην ηθική (η οποία είναι μάλλον έννοια πολύ ελαστική) ούτε στη λογική, αλλά ούτε και, το κυριότερο ίσως, στο συμφέρον των Αμερικανών πολιτών.

    By Blogger bizwriter, at January 2, 2005 at 11:56 PM  

  • Play them up, then watch in glee as they burn in effigy =)

    Πέρα από την πλάκα (το "χαριτωμένα αιρετικός" ήταν σαρκαστικό) δεν είμαι εντελώς unsympathetic προς τη φιλοσοφία της Ayn Rand (παρ'ότι πολλοί θιασώτες της πιθανόν να με άφηναν ευχαρίστως να ψοφήσω έξω από την πόρτα τους αν το αυτοκίνητό μου είχε κλατάρει εν μέσω χιονοθύελλας και δεν έιχα προνοήσει να γίνω μέλος της ΑΑΑ). Αν μάλιστα ξεχάσουμε για λίγο το γενικότερο κάκιωμα, τις φιλοισραηλινές κορώνες και διάφορες άλλες ασυνέπειες του χώρου του, το βασικό επιχείρημα είναι per se λογικό - και είναι μια πιο ακραία έκφανση του standard νεοφιλελεύθερου επιχείρηματος, με το οποίο μπορεί να συμφωνούμε ή να διαφωνούμε. Ο κύριος Holcberg απαιτεί το δικαίωμα να αποφασίζει ο ίδιος τι θα κάνει με τα χρήματά του κι όχι ο κύριος Μπους. Αν θέλει να μη δώσει, να μη δώσει κι αν θέλει να δώσει, να δώσει με τους δικούς του όρους, σε οργανισμούς βοήθειας της επιλογής του κλπ.

    Η θέση αυτή, που είναι πιο εύπεπτη στα πλαίσια μιας συζήτησης για το ασφαλιστικό ας πούμε, γίνεται εδώ προκλητική. Η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής καταστροφής με τους όρους της αγοράς* - και μάλιστα στο όνομα της ηθικής - είναι υποθέτω αυτό που μας εξοργίζει.

    * για την ακρίβεια, μιας αγοράς που υπάρχει μόνο στο μυαλό του Holcberg

    By Blogger Yorgos, at January 3, 2005 at 2:01 AM  

  • Btw συμφωνώ απόλυτα ότι κάτι τέτοια είναι που αναγκάζουν πολλούς Αμερικανούς να ταξιδεύουν στο εξωτερικό φορώντας lapel pins με τη σημαία του Καναδά. Κι όχι βέβαια γιατί τα γράφει ο Holcberg που δεν τον ξέρει η μάνα του, αλλά γιατί παίζουν γερά και σε ανώτερα κλιμάκια.

    By Blogger Yorgos, at January 3, 2005 at 2:11 AM  

  • Μολονότι το οικονομικοκοινωνικό προφίλ μου δεν ταιριάζει με τον τυπικό φιλελεύθερο, θεωρώ τον φιλελευθερισμό ορθό ως ιδεολογία και γι' αυτό είμαι υπέρ του. Τώρα που το σκέφτομαι, ή χαζός είμαι ή απλά υποστηρίζω αυτό που μου φαίνεται σωστό. Ελπίζω να είναι το δεύτερο! :)

    Συμφωνώ: "Η θέση αυτή, που είναι πιο εύπεπτη στα πλαίσια μιας συζήτησης για το ασφαλιστικό ας πούμε, γίνεται εδώ προκλητική. Η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής καταστροφής με τους όρους της αγοράς* - και μάλιστα στο όνομα της ηθικής - είναι υποθέτω αυτό που μας εξοργίζει.

    * για την ακρίβεια, μιας αγοράς που υπάρχει μόνο στο μυαλό του Holcberg".

    By Blogger bizwriter, at January 3, 2005 at 2:42 AM  

  • Πράγματι ενδιαφέρον το άρθρο. Θα μπορούσε ωστόσο να ισχυριστεί η (κάθε) κυβέρνηση ότι δεν είναι μόνον η σκληρή δουλειά αλλά και οι αυθαίρετες αποφάσεις της (πχ ο πόλεμος στο Ιράκ) που αυξάνουν (άμεσα ή μακροπρόθεσμα) το φορολογητέο εισόδημα.

    By Blogger kukuzelis, at January 3, 2005 at 11:48 AM  

  • Σωστό. Αν και φαντάζομαι οι ορθόδοξοι Ραντιστές, που βγάζουν μπιμπίκια όποτε ακούνε για συλλογικότητες, μπορεί να ικανοποιούνται με την προοπτική πιο ελεύθερων αγορών στη Μ. Ανατολή αλλά αγριεύονται με φράσεις του τύπου "αυξάνουν το .. εισόδημα." Για ποιον ακριβώς το αυξάνουν; Και τι δουλειά έχουν να αυξάνουν ή να ελαττώνουν το εισόδημα κάποιων πολιτών; (λέμε τώρα)

    Δεν έχω εντρυφήσει σ' αυτό το ενδιαφέρον καλτ, αλλά απ'ότι έχω καταλάβει έχουν πρόβλημα να πάρουν σαφείς θέσεις πάνω σε φρέσκια θέματα εξωτερικής πολιτικής (ειδικά τώρα με την παγκοσμιοποίηση και τον ισλαμοφονταμενταλισμό). Δε βοηθάει ότι η Ayn Rand πέθανε χωρίς να αφήσει ξεκάθαρες εντολές γι'αυτά τα θέματα =)

    By Blogger Yorgos, at January 4, 2005 at 1:12 AM  

  • Δηλαδή θα βλέπουμε την κάθε προβοκάτσια του κερατά στο μπλονγκ σου, φίλε Ζωρζίνιο; Δικό σου είναι, βέβαια, το μπλονγκ και ελπίζω να έβαλες το λινκ ως δείγμα τρας οπ-εντ σε μια αναστροφή προς την WSJ, along the lines of "I can publish crap, too, and I can do it for free".

    Τεσπα, πέρα από το ότι ο εν λόγω χώρος είναι σχεδόν τόσο διασπασμένος όσο και το αριστερό ελληνικό φοιτητικό «κίνημα», όπως σωστά υπαινίχθηκες εδώ έχουμε το αναμάσημα της θέσης ότι τα φορολογικά έσοδα δεν είναι περιουσία της κυβέρνησης. Φυσικά η πραγματική αλήθεια είναι ότι η εκάστοτε κυβέρνηση είναι caretaker των εν λόγω εσόδων και η λαϊκή εντολή (που ελπίζουμε ότι έχει) εμπεριέχει και το δικαίωμα της δαπάνης τους στα πλαίσια του νόμου*. Αντί λοιπόν να κραυγάζουμε κατά του αλτρουισμού-με-τα-λεφτά-των-άλλων ας κραυγάσουμε κατά της φορολόγησης.

    Nothing to see here, folks. Move on...

    * IMHO, κάθε συζήτηση περί ηθικής έξω από το μεταφυσικό ή το νομικό πλαίσιο είναι άνευ αντικειμένου.

    By Blogger Tassos, at January 4, 2005 at 8:15 PM  

  • Well done!
    [url=http://husqetng.com/rqdo/iqrs.html]My homepage[/url] | [url=http://lupnqhzc.com/nbnf/uhms.html]Cool site[/url]

    By Anonymous Anonymous, at October 7, 2006 at 11:47 PM  

  • By Anonymous Anonymous, at October 7, 2006 at 11:47 PM  

  • Thank you!
    http://husqetng.com/rqdo/iqrs.html | http://oumulhaa.com/wfnw/tkog.html

    By Anonymous Anonymous, at October 7, 2006 at 11:47 PM  

Post a Comment

<< Home